Naj

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege informacje

  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege – strzelanka pierwszoosobowa taktyczna skupiająca się na walkach pomiędzy atakującymi a obrońcami. Gra nawiązuje do technothrillera Tęcza Sześć (ang. Rainbow Six) Toma Clancy’ego. Za jej produkcję odpowiadało kanadyjskie studio Ubisoft Montreal, a przy tworzeniu darmowych dodatków i aktualizacji pomagało niemieckie studio Ubisoft Blue Byte. Grę wydała firma Ubisoft, a jej premiera odbyła się 1 grudnia 2015 roku na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One.

    Pracę nad grą rozpoczęto tuż po skasowaniu produkcji gry Rainbow 6: Patriots, która była przeznaczona na konsole siódmej generacji. Gra powstała na silniku AnvilNext i wykorzystuje technologię Realblast Destruction, która umożliwia tworzenie podatnego na zniszczenia środowiska. Produkcja nastawiona jest na rozgrywki wieloosobowe i podejmuje tematykę starć operatorów jednostek specjalnych z różnych części świata.

    Gra została dobrze przyjęta przez recenzentów i graczy uzyskując średnią ocen w agregatorach Metacritic i GameRankings wahającą się w zależności od platformy pomiędzy 72/100 a 79/100. Recenzenci chwalili grę za realizm rozgrywki, duże możliwości destrukcji otoczenia, dobrze zaprojektowane mapy do rozgrywki wieloosobowej, oprawę dźwiękową oraz nacisk na komunikację i współpracę graczy przy wykonywaniu zadań. Krytykowali natomiast za przeciętna grafikę, problemy z działaniem serwerów w pierwszych dniach po premierze oraz brak kampanii dla pojedynczego gracza. Po premierze gra otrzymała osiem darmowych dodatków zwanych operacjami, które zapewniły nowych operatorów (postaci grywalnych) i mapy. Kolejne cztery są w produkcji
     
  • Rozgrywka
    Tom Clancy’s Rainbow Six Siege to pierwszoosobowa strzelanka taktyczna. W podstawowej wersji gry można wcielić się w członków pięciu jednostek antyterrorystycznych: GIGN (Francja), GSG9 (Niemcy), SAS (Wielka Brytania), Specnaz (Rosja), oraz SWAT (Stany Zjednoczone); w darmowych dodatkach ukazali się także operatorzy jednostek: JTF2 (Kanada, Operation: Black Ice), Navy Seals (Stany Zjednoczone, Operation: Dust Line), BOPE (Brazylia, Operation: Skull Rain), SAT (Japonia, Operation: Red Crow), GEO (Hiszpania, Operation: Velvet Shell), SDU (Chiny, Operiation: Blood Orchid) oraz jak do tej pory jednego operatora GROM-u po stronie defensywnej. W ramach każdej jednostki można wybrać czterech różnych operatorów (z wyjątkiem oddziałów dodanych dzięki DLC; są one reprezentowane przez dwóch operatorów), którzy posiadają unikalne umiejętności i ekwipunek. Operatorzy są podzieleni na dwie grupy: atakujących, czyli antyterrorystów i obrońców, czyli terrorystów. Istnieje także możliwość wcielenia się w rekruta, czyli postać, która nie posiada wyspecjalizowanego ekwipunku i jest przeznaczona głównie dla początkujących graczy. Aby odblokować operatora i dodatki do broni, gracz musi wydać punkty rozgłosu, które otrzymuje w trakcie gry za przybliżanie drużyny do zwycięstwa i wykonywanie zadań, lub zakupić kredyty w sklepie Uplay. Punkty rozgłosu umożliwiają graczowi także awans na wyższy poziom doświadczenia. Po odblokowaniu bohatera gracz może obejrzeć krótki film prezentujący postać, jej ekwipunek i umiejętności. Przy pomocy kredytów w grze można odblokować skórki premium do broni (malowania broni), doładowania rozgłosu oraz odblokować operatorów.

    Gra posiada tryby rozgrywki wieloosobowej polegające na rywalizacji dwóch drużyn złożonych z pięciu graczy oraz tryby kooperacji, w której pięcioosobowa drużyna próbuje wygrać z postaciami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Do pierwszej grupy trybów zaliczają się: odbicie zakładnika (drużyna obrońców przetrzymuje zakładnika, a atakujący próbują go odbić), bomba (jedna drużyna podłożyła dwie bomby na mapie, a druga musi je rozbroić) oraz zabezpieczenie terenu (atakujący muszą zająć wyznaczony teren, w czym próbują im przeszkodzić obrońcy). Drużyna obrońców może wygrać, jeżeli zabije wszystkich atakujących, lub jeżeli upłynie czas, który mieli na wykonanie akcji atakujący. Atakujący mogą wygrać, jeżeli zabiją wszystkich terrorystów, lub jeżeli wykonają przydzielone im zadanie.

    Rozgrywka rozpoczyna się od przydzielenia jednej drużynie roli atakujących, a drugiej obrońców. Następnie gracze wybierają operatorów, którymi zamierzają sterować w trakcie rundy[20][23]. Każdy z operatorów cechuje się poziomem opancerzenia, szybkości oraz innym ekwipunkiem[18]. Operatorzy mogą mieć na wyposażeniu bronie takiej jak karabiny szturmowe, strzelby, pistolety maszynowe, lekkie karabiny maszynowe, pistolety i tarcze balistyczne. Gracz może zamontować na broniach operatorów dodatki takie jak: celowniki, tłumiki, kompensatory, przedłużenia lufy, uchwyty, czy lasery[24]. Na początku rundy następuje faza rozpoznania terenu po stronie atakujących, którzy sterując dronami próbują namierzyć cel akcji. W tym samym czasie obrońcy przygotowują się do odparcia szturmu poprzez m.in. wzmocnienie ścian, barykadowanie drzwi i okien, niszczenie dronów przeciwnika oraz rozstawienie pułapek i innego pomocnego osprzętu. Gracze po stronie defensywnej mogą mieć na wyposażeniu: barykady, panele wzmacniające powierzchnie płaskie (t.j. ściany, czy podłogi), druty kolczaste, komórki nitro, pistolet reanimacyjny, płytki pancerne zapewniające dodatkową odporność na obrażenia, detonowane ładunki gazowe, zakłócacz sygnału, który zapobiega zdalnym detonacjom, przerywa łączność oraz uniemożliwia sterowanie dronami, panele pancerne, które służą do barykadowania drzwi i okien, detektor pulsu, urządzenie podłączające pod napięcie metalowe elementy, system obrony reaktywnej, który unieszkodliwia wrzucone do pomieszczenia przez przeciwników granaty, pułapki wybuchowe montowane w futrynach drzwi i framugach okien, rozkładany lekki karabin maszynowy, rozkładane maty powalające , latającego drona ogłuszającego uderzeniami sonicznymi, przenośne kamery, wyciszony pistolet z amunicją poddźwiękową, wytrzymałe lustra weneckie, które mogą być wmontowane w barykady i ściany, miny z trującymi kolcami oraz miny błyskowo-dźwiękowe, Jedna z postaci ma umiejętność cichego poruszania się dającą możliwość bezgłośnego zbliżenia się do wroga, obezwładnienia go i zmuszenia do wyjawienia pozycji sojuszników. Ponadto na każdej mapie rozlokowane są kamery, do których podglądu dostęp ma drużyna obrońców, jednak atakujący w trakcie rozgrywki mogą je zniszczyć. Gracze ofensywni mogą mieć ekwipunek taki jak: granaty odłamkowe, błyskowe i dymne, ładunki wyważające, miny przeciwpiechotne, młot do wyważania, granaty elektromagnetyczne, które mogą zniszczyć urządzenia elektryczne, granatnik, ładunek wyważający, który umożliwia przebijanie się przez wzmocnione powierzchnie, rozkładaną tarczę balistyczną, drony elektryczne, które mogą zniszczyć elektroniczne urządzenia, lub ranić przeciwnika, tarczę taktyczną, która może oślepiać przeciwnika, wykrywacz elektroniki, aktywny celownik termowizyjny, ładunki kasetowe, podczepianą pod karabin strzelbę, kasetowe granaty błyskowo-dźwiękowe, przezroczyste tarcze bojowe montowane na karabinach szturmowych, kuszę taktyczną, która wystrzeliwuje bełty z gazem duszącym i dymnym oraz gogle, które podświetlają ślady stóp. Ponadto każdy z graczy atakujących ma na wyposażeniu drona[26], którego może używać do rozpoznania na początku rundy, o ile urządzenie nie zostało zniszczono przez wrogów. Postać gracza może przyjąć trzy pozycje: stojącą, kucającą i leżącą. W pozycji stojącej gracz może biegać, jednakże podobnie jak niszczenie otoczenia, powoduje to hałas, który mogą usłyszeć przeciwnicy. Atakujący mają na wyposażeniu także linki do wspinania się i opuszczania z budynków. Każdy z graczy rozpoczyna rundę z 100 punktami życia[29]. W grze nie zaimplementowano autoregeneracji zdrowia, a zabity gracz jest wykluczony z pola walki do końca rundy. W każdym trybie występuje bratobójczy ogień[30] oraz istnieje możliwość podniesienia rannego towarzysza, który po reanimacji powraca do gry z połową zdrowia[11][31]. Duża cześć powierzchni w grze nie stanowi ochrony dla gracza, gdyż jest zniszczalna. Gracz ma możliwość wychylania się zza osłon i celowania[21][13]. Po zakończeniu rundy, role drużyn się odwracają. Rozgrywka toczy się do trzech zwycięstw lub czterech w zależności, czy mamy do czynienia z grą towarzyską, czy rankingową. Gracz, którego postać zginie, nadal może pomagać drużynie poprzez śledzenie obrazu z kamer i oznaczanie celów.

    Wraz z trzecim dodatkiem pojawiła się aktualizacja wprowadzająca możliwość gry w trybie realistycznym[b]. Usunięto w nim informacje ułatwiające rozgrywkę poprzez wprowadzenie minimalistycznego interfejsu, likwidację możliwości oznaczania wrogów, usunięcie potwierdzenia zabicia przeciwnika oraz zgodne z rzeczywistością zarządzaniem magazynkami i amunicją[33].

    Do drugiej grupy trybów zaliczają się tryby kooperacji lub gry w trybie „samotnego wilka” występujące w grze pod wspólną nazwą Terrohunt. W Terrohunt gracze mogą wybrać jeden z trzech poziomów trudności rozgrywki. Zadaniem graczy w zależności od trybu jest: eliminacja wrogów, którzy z każdą rundą przybywają w większej liczbie; ochrona zakładnika, odbicie zakładnika, lub rozbrojenie bomby.

    Gra zawiera tryb treningowy dla pojedynczego gracza, czyli tzw. sytuacje. Każda misja zawiera zadanie główne i trzy cele opcjonalnie – za wykonanie każdego z celów gracz otrzymuje gwiazdkę[29]. Po ukończeniu wszystkich sytuacji gracz może zagrać (samodzielnie, lub w kooperacji) w jedyną fabularną misję – „Artykuł 5”. Ponadto gra zawiera tryb obserwatora, dzięki któremu gracz może obejrzeć rozgrywkę innych użytkowników. Tryb ten pozwala na dowolne poruszanie kamery po mapie, podgląd kamer graczy oraz dostęp do wszelkich informacji o operatorach biorących udział w walkach i ich celach.
     
  • Nagrody
    Rainbow Six Siege było nominowane do nagród na Game Critics Awards Best of E3 2014 w kategoriach: Best of Show , Best PC Game, Best Action Game i Best Online Multiplayer, jednak udało jej się zdobyć statuetkę tylko w kategorii Best PC Game[93]. Rok później na Game Critics Awards Best of E3 2015 gra była nominowana w kategoriach Best PC Game, Best Action Game oraz Best Online Multiplayer, lecz tym razem nie zdobyła żadnej statuetki. W 2016 roku gra zyskała nominację do nagrody BAFTA w kategorii Best Online Multiplayer, którą ostatecznie zdobyło Rocket League.
     
  • Sprzedaż
    Według raportów firmy NDP Rainbow Six Siege było siódmą najchętniej kupowaną grą na rynku amerykańskim w grudniu 2015 roku. Siódmą lokatę gra zajęła także w styczniu 2016 roku[98]. W lipcu 2016 roku znalazła się na dziesiątej pozycji, a miesiąc później na szóstej. Raporty firmy NDP uwzględniają tylko sprzedaż egzemplarzy w wersji pudełkowej, pomijając przy tym dystrybucję elektroniczną.

    Według danych organizacji VGChartz (z dnia 29 lipca 2017 roku) gra sprzedała się w liczbie 2,83 miliona egzemplarzy w wersji na PlayStation 4, 1,73 miliona na konsolę Xbox One oraz 0,26 miliona na komputery osobiste. Dane uwzględniają tylko wersje pudełkowe.

    W styczniu 2016 roku Rainbow Six Siege miało 5 milionów zarejestrowanych graczy, natomiast w lutym 2017 roku 15 milionów. W lutym 2017 roku podano także informację, że 3,9 miliona osób gra w ten tytuł przynajmniej raz w tygodniu.