Tom Clancy’s Rainbow Six Siege informacje
- Tom Clancy’s
Rainbow Six Siege – strzelanka pierwszoosobowa taktyczna
skupiająca się na walkach pomiędzy atakującymi a obrońcami. Gra
nawiązuje do technothrillera Tęcza Sześć
(ang. Rainbow Six) Toma Clancy’ego. Za jej produkcję odpowiadało
kanadyjskie studio Ubisoft Montreal, a przy tworzeniu darmowych
dodatków i aktualizacji pomagało niemieckie studio Ubisoft Blue
Byte. Grę wydała firma Ubisoft, a jej premiera odbyła się 1
grudnia 2015 roku na platformy Microsoft Windows, PlayStation 4
i Xbox One.
Pracę nad grą rozpoczęto tuż po skasowaniu produkcji gry Rainbow
6: Patriots, która była przeznaczona na konsole siódmej
generacji. Gra powstała na silniku AnvilNext i wykorzystuje
technologię Realblast Destruction, która umożliwia tworzenie
podatnego na zniszczenia środowiska. Produkcja nastawiona jest
na rozgrywki wieloosobowe i podejmuje tematykę starć operatorów
jednostek specjalnych z różnych części świata.
Gra została dobrze przyjęta przez recenzentów i graczy uzyskując
średnią ocen w agregatorach Metacritic i GameRankings wahającą
się w zależności od platformy pomiędzy 72/100 a 79/100.
Recenzenci chwalili grę za realizm rozgrywki, duże możliwości
destrukcji otoczenia, dobrze zaprojektowane mapy do rozgrywki
wieloosobowej, oprawę dźwiękową oraz nacisk na komunikację i
współpracę graczy przy wykonywaniu zadań. Krytykowali natomiast
za przeciętna grafikę, problemy z działaniem serwerów w
pierwszych dniach po premierze oraz brak kampanii dla
pojedynczego gracza. Po premierze gra otrzymała osiem darmowych
dodatków zwanych operacjami, które zapewniły nowych operatorów
(postaci grywalnych) i mapy. Kolejne cztery są w produkcji
- Rozgrywka
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege to pierwszoosobowa strzelanka
taktyczna. W podstawowej wersji gry można wcielić się w członków
pięciu jednostek antyterrorystycznych: GIGN (Francja), GSG9
(Niemcy), SAS (Wielka Brytania), Specnaz (Rosja), oraz SWAT
(Stany Zjednoczone); w darmowych dodatkach ukazali się także
operatorzy jednostek: JTF2 (Kanada, Operation: Black Ice), Navy
Seals (Stany Zjednoczone, Operation: Dust Line), BOPE (Brazylia,
Operation: Skull Rain), SAT (Japonia, Operation: Red Crow), GEO
(Hiszpania, Operation: Velvet Shell), SDU (Chiny, Operiation:
Blood Orchid) oraz jak do tej pory jednego operatora GROM-u po
stronie defensywnej. W ramach każdej jednostki można wybrać
czterech różnych operatorów (z wyjątkiem oddziałów dodanych
dzięki DLC; są one reprezentowane przez dwóch operatorów),
którzy posiadają unikalne umiejętności i ekwipunek. Operatorzy
są podzieleni na dwie grupy: atakujących, czyli antyterrorystów
i obrońców, czyli terrorystów. Istnieje także możliwość
wcielenia się w rekruta, czyli postać, która nie posiada
wyspecjalizowanego ekwipunku i jest przeznaczona głównie dla
początkujących graczy. Aby odblokować operatora i dodatki do
broni, gracz musi wydać punkty rozgłosu, które otrzymuje w
trakcie gry za przybliżanie drużyny do zwycięstwa i wykonywanie
zadań, lub zakupić kredyty w sklepie Uplay. Punkty rozgłosu
umożliwiają graczowi także awans na wyższy poziom doświadczenia.
Po odblokowaniu bohatera gracz może obejrzeć krótki film
prezentujący postać, jej ekwipunek i umiejętności. Przy pomocy
kredytów w grze można odblokować skórki premium do broni
(malowania broni), doładowania rozgłosu oraz odblokować
operatorów.
Gra posiada tryby rozgrywki wieloosobowej polegające na
rywalizacji dwóch drużyn złożonych z pięciu graczy oraz tryby
kooperacji, w której pięcioosobowa drużyna próbuje wygrać z
postaciami sterowanymi przez sztuczną inteligencję. Do pierwszej
grupy trybów zaliczają się: odbicie zakładnika (drużyna obrońców
przetrzymuje zakładnika, a atakujący próbują go odbić), bomba
(jedna drużyna podłożyła dwie bomby na mapie, a druga musi je
rozbroić) oraz zabezpieczenie terenu (atakujący muszą zająć
wyznaczony teren, w czym próbują im przeszkodzić obrońcy).
Drużyna obrońców może wygrać, jeżeli zabije wszystkich
atakujących, lub jeżeli upłynie czas, który mieli na wykonanie
akcji atakujący. Atakujący mogą wygrać, jeżeli zabiją wszystkich
terrorystów, lub jeżeli wykonają przydzielone im zadanie.
Rozgrywka rozpoczyna się od przydzielenia jednej drużynie roli
atakujących, a drugiej obrońców. Następnie gracze wybierają
operatorów, którymi zamierzają sterować w trakcie rundy[20][23].
Każdy z operatorów cechuje się poziomem opancerzenia, szybkości
oraz innym ekwipunkiem[18]. Operatorzy mogą mieć na wyposażeniu
bronie takiej jak karabiny szturmowe, strzelby, pistolety
maszynowe, lekkie karabiny maszynowe, pistolety i tarcze
balistyczne. Gracz może zamontować na broniach operatorów
dodatki takie jak: celowniki, tłumiki, kompensatory,
przedłużenia lufy, uchwyty, czy lasery[24]. Na początku rundy
następuje faza rozpoznania terenu po stronie atakujących, którzy
sterując dronami próbują namierzyć cel akcji. W tym samym czasie
obrońcy przygotowują się do odparcia szturmu poprzez m.in.
wzmocnienie ścian, barykadowanie drzwi i okien, niszczenie
dronów przeciwnika oraz rozstawienie pułapek i innego pomocnego
osprzętu. Gracze po stronie defensywnej mogą mieć na
wyposażeniu: barykady, panele wzmacniające powierzchnie płaskie
(t.j. ściany, czy podłogi), druty kolczaste, komórki nitro,
pistolet reanimacyjny, płytki pancerne zapewniające dodatkową
odporność na obrażenia, detonowane ładunki gazowe, zakłócacz
sygnału, który zapobiega zdalnym detonacjom, przerywa łączność
oraz uniemożliwia sterowanie dronami, panele pancerne, które
służą do barykadowania drzwi i okien, detektor pulsu, urządzenie
podłączające pod napięcie metalowe elementy, system obrony
reaktywnej, który unieszkodliwia wrzucone do pomieszczenia przez
przeciwników granaty, pułapki wybuchowe montowane w futrynach
drzwi i framugach okien, rozkładany lekki karabin maszynowy,
rozkładane maty powalające , latającego drona ogłuszającego
uderzeniami sonicznymi, przenośne kamery, wyciszony pistolet z
amunicją poddźwiękową, wytrzymałe lustra weneckie, które mogą
być wmontowane w barykady i ściany, miny z trującymi kolcami
oraz miny błyskowo-dźwiękowe, Jedna z postaci ma umiejętność
cichego poruszania się dającą możliwość bezgłośnego zbliżenia
się do wroga, obezwładnienia go i zmuszenia do wyjawienia
pozycji sojuszników. Ponadto na każdej mapie rozlokowane są
kamery, do których podglądu dostęp ma drużyna obrońców, jednak
atakujący w trakcie rozgrywki mogą je zniszczyć. Gracze
ofensywni mogą mieć ekwipunek taki jak: granaty odłamkowe,
błyskowe i dymne, ładunki wyważające, miny przeciwpiechotne,
młot do wyważania, granaty elektromagnetyczne, które mogą
zniszczyć urządzenia elektryczne, granatnik, ładunek wyważający,
który umożliwia przebijanie się przez wzmocnione powierzchnie,
rozkładaną tarczę balistyczną, drony elektryczne, które mogą
zniszczyć elektroniczne urządzenia, lub ranić przeciwnika,
tarczę taktyczną, która może oślepiać przeciwnika, wykrywacz
elektroniki, aktywny celownik termowizyjny, ładunki kasetowe,
podczepianą pod karabin strzelbę, kasetowe granaty
błyskowo-dźwiękowe, przezroczyste tarcze bojowe montowane na
karabinach szturmowych, kuszę taktyczną, która wystrzeliwuje
bełty z gazem duszącym i dymnym oraz gogle, które podświetlają
ślady stóp. Ponadto każdy z graczy atakujących ma na wyposażeniu
drona[26], którego może używać do rozpoznania na początku rundy,
o ile urządzenie nie zostało zniszczono przez wrogów. Postać
gracza może przyjąć trzy pozycje: stojącą, kucającą i leżącą. W
pozycji stojącej gracz może biegać, jednakże podobnie jak
niszczenie otoczenia, powoduje to hałas, który mogą usłyszeć
przeciwnicy. Atakujący mają na wyposażeniu także linki do
wspinania się i opuszczania z budynków. Każdy z graczy
rozpoczyna rundę z 100 punktami życia[29]. W grze nie
zaimplementowano autoregeneracji zdrowia, a zabity gracz jest
wykluczony z pola walki do końca rundy. W każdym trybie
występuje bratobójczy ogień[30] oraz istnieje możliwość
podniesienia rannego towarzysza, który po reanimacji powraca do
gry z połową zdrowia[11][31]. Duża cześć powierzchni w grze nie
stanowi ochrony dla gracza, gdyż jest zniszczalna. Gracz ma
możliwość wychylania się zza osłon i celowania[21][13]. Po
zakończeniu rundy, role drużyn się odwracają. Rozgrywka toczy
się do trzech zwycięstw lub czterech w zależności, czy mamy do
czynienia z grą towarzyską, czy rankingową. Gracz, którego
postać zginie, nadal może pomagać drużynie poprzez śledzenie
obrazu z kamer i oznaczanie celów.
Wraz z trzecim dodatkiem pojawiła się aktualizacja wprowadzająca
możliwość gry w trybie realistycznym[b]. Usunięto w nim
informacje ułatwiające rozgrywkę poprzez wprowadzenie
minimalistycznego interfejsu, likwidację możliwości oznaczania
wrogów, usunięcie potwierdzenia zabicia przeciwnika oraz zgodne
z rzeczywistością zarządzaniem magazynkami i amunicją[33].
Do drugiej grupy trybów zaliczają się tryby kooperacji lub gry w
trybie „samotnego wilka” występujące w grze pod wspólną nazwą
Terrohunt. W Terrohunt gracze mogą wybrać jeden z trzech
poziomów trudności rozgrywki. Zadaniem graczy w zależności od
trybu jest: eliminacja wrogów, którzy z każdą rundą przybywają w
większej liczbie; ochrona zakładnika, odbicie zakładnika, lub
rozbrojenie bomby.
Gra zawiera tryb treningowy dla pojedynczego gracza, czyli tzw.
sytuacje. Każda misja zawiera zadanie główne i trzy cele
opcjonalnie – za wykonanie każdego z celów gracz otrzymuje
gwiazdkę[29]. Po ukończeniu wszystkich sytuacji gracz może
zagrać (samodzielnie, lub w kooperacji) w jedyną fabularną misję
– „Artykuł 5”. Ponadto gra zawiera tryb obserwatora, dzięki
któremu gracz może obejrzeć rozgrywkę innych użytkowników. Tryb
ten pozwala na dowolne poruszanie kamery po mapie, podgląd kamer
graczy oraz dostęp do wszelkich informacji o operatorach
biorących udział w walkach i ich celach.
- Nagrody
Rainbow Six Siege było nominowane do nagród na Game Critics
Awards Best of E3 2014 w kategoriach: Best of Show , Best PC
Game, Best Action Game i Best Online Multiplayer, jednak udało
jej się zdobyć statuetkę tylko w kategorii Best PC Game[93]. Rok
później na Game Critics Awards Best of E3 2015 gra była
nominowana w kategoriach Best PC Game, Best Action Game oraz
Best Online Multiplayer, lecz tym razem nie zdobyła żadnej
statuetki. W 2016 roku gra zyskała nominację do nagrody BAFTA w
kategorii Best Online Multiplayer, którą ostatecznie zdobyło
Rocket League.
- Sprzedaż
Według raportów firmy NDP Rainbow Six Siege było siódmą
najchętniej kupowaną grą na rynku amerykańskim w grudniu 2015
roku. Siódmą lokatę gra zajęła także w styczniu 2016 roku[98]. W
lipcu 2016 roku znalazła się na dziesiątej pozycji, a miesiąc
później na szóstej. Raporty firmy NDP uwzględniają tylko
sprzedaż egzemplarzy w wersji pudełkowej, pomijając przy tym
dystrybucję elektroniczną.
Według danych organizacji VGChartz (z dnia 29 lipca 2017 roku)
gra sprzedała się w liczbie 2,83 miliona egzemplarzy w wersji na
PlayStation 4, 1,73 miliona na konsolę Xbox One oraz 0,26
miliona na komputery osobiste. Dane uwzględniają tylko wersje
pudełkowe.
W styczniu 2016 roku Rainbow Six Siege miało 5 milionów
zarejestrowanych graczy, natomiast w lutym 2017 roku 15
milionów. W lutym 2017 roku podano także informację, że 3,9
miliona osób gra w ten tytuł przynajmniej raz w tygodniu.
|